Kort om maskotter
Du kender dem fra McDonald’s, Michelin og morgenmadspakkerne med cornflakes. Illustrerede maskotter har eksisteret som et brandingværktøj i næsten 100 år, og det er ikke uden grund.
En maskot kan fungere som et visuelt bindeled mellem de øvrige elementer, som du allerede kender fra en normal visuel identitet: et logo, farvevalg, tekster og diverse grafiske elementer. En maskot kan tilføre din virksomhed et legende, farverigt og mindeværdigt præg, som kan hjælpe kunderne med at huske og i sidste ende vælge dig, når de skal købe. Se mere på denne side.
Gå direkte til ↓
Maskotter til firma
Hvad tænker du først på, når du hører ordet ‘Michelin’? Langt de fleste, måske med undtagelse af madentusiaster, vil tænke på den buttede, hvide mand, der repræsenterer den internationale bildækfabrikant. Og hvad med ordet ‘Kelloggs’? Her vil du højst sandsynligt tænke på en grøn hane eller en orange tiger – tænk, de har endda en separat maskot til hvert eneste produkt!
Ikke alle brands kan bære en maskot – eksklusive designerbrands, der sælger mode eller parfume, vil måske ikke være det rigtige match. Men uanset om du sælger grillmad, skriveborde eller billetter til sportsarrangementer, kan en illustreret maskot være det helt rigtige for dig.
Valdefar Studio har udviklet den officielle maskot til den landsdækkende vinduesleverandør, Bedst&Billigst.
Branding året rundt
Et af de mest kraftfulde værktøjer, når man har en maskot som et visuelt hovedelement i sin virksomhed, er evnen til at tilpasse maskotten til alle begivenheder året rundt:
Maskotten kan tage på sommerferie og bade på stranden i juli, den kan feje blade i oktober, du kan lave en julekalender med maskotten i nissehue i december – og du kan løbende producere højaktuelt indhold med din maskot, som lægger sig op ad tidens nyheder. Kun fantasien sætter grænser.
På den måde kan du forblive aktuel og kommunikere med dine kunder og læsere på en måde, der sikrer, at din maskot og dit firma er top of mind hos dit publikum hele året rundt.
Animeret maskot
Hvis en maskot virkelig skal bringes til live, er det en fremragende idé at animerede den. Når maskotten begynder at bevæge sig, bringes ikke kun figuren, men hele brandet omkring den til live, og mulighederne er uendelige: Maskotten kan indgå i eventyr for børn, den kan bruges til at præsentere virksomheden i en explainervideo, eller der kan skabes små animationer til hjemmesiden.
Valdefar Studio har tidligere udviklet animerede maskotter for BartenderBar og Lej-En-DJ.
Maskotter til børn
Det giver næsten sig selv, at en tegnet og animeret figur vil gøre det allerstærkeste indtryk på de mindste. Børn har nemt ved at identificere sig med en enkel og farverig figur, og den minder samtidig om deres favoritter fra tegnefilm og tegneserier. Derfor er maskotter et oplagt valg, når man skal skabe sjovt og spændende indhold for børn.
Valdefar Studio har tidligere udviklet maskotter til Smagens Time, en årlig begivenhed, hvor børn tager på restaurant, i samarbejde med Meyers.
Maskotter til sport
Der er en grund til, at næsten alle hold og klubber inden for stort set enhver sportsgren har deres helt egen maskot. Som tidligere nævnt appellerer den legefulde stil til børnene, der som bekendt udgør fremtidens fans og spillere. Desuden udgør figuren en vigtig del af holdets kultur, som huskes, selv når holdet ikke er på banen.
Valdefar Studio har tidligere udviklet en maskot til Dansk Cricket Forbunds kvindehold.
Maskotter til fødevarebrands
Som tidligere nævnt findes der især mange fødevarebrands, der bruger maskotter i deres branding. Tænk bare på alt fra Kellogg’s til Den Leende Ko, Ronald McDonald og Mr. Peanut.
Det kan være svært at få folk til at engagere sig meget i et morgenmadsprodukt, som mange nok opfatter som noget der skal skovles hurtigt ind på vej ud af døren. Her kan en maskot bidrage med at give noget merværdi udover kun selve produktet.
FAQ om maskotter
Hvad er en illustreret maskot?
En illustreret maskot er en fiktiv tegnet figur, der bruges til at repræsentere et firma, en myndighed, en klub, en forening eller lignende.
Maskotten er en form for grafisk kommunikation, der anvendes i branding sammen med firmaets øvrige grafiske elementer, såsom logo, skrifttyper og farver.
En illustreret maskot kan tilføje humor, genkendelighed og nærhed og er velegnet til brug året rundt i forbindelse med højtider og lignende.
Hvad er forskellen på en maskot og en karikatur?
En maskot er en tegnet, grafisk figur, der repræsenterer et firma, en klub, en forening eller lignende.
Ej at forveksle med en karikatur, som derimod er en tegnet figur der forestiller en virkelig person, hvor man har forsøgt at fremhæve personens fysiske kendetegn og personlighed.
Kan en maskot være i 3D?
Det kan den sagtens. En maskot vil typisk først blive tegnet i 2D og kan, hvis det ønskes, efterfølgende blive produceret i 3D, hvilket betyder, at den får en tredimensionel fremtoning. Dette er rent en stilistisk beslutning, og man kan også vælge at bruge sin maskot både i 2D og 3D.
Hos Valdefar Studio specialiserer vi os i 2D-illustrerede maskotter.
Hvor er det godt at bruge en maskot?
En illustreret maskot er oplagt til et firma eller en klub, hvis man ønsker et visuelt letgenkendeligt brandingelement, som man kan bruge overalt. Maskotten kan varieres til højtider, nyheder, mm. og gør det enormt nemt at nå ud til sin målgruppe på en anderledes måde.
Derfor er en maskot velegnet til eksempelvis:
• Firmaer
• Myndigheder
• Klubber
• Foreninger
• Sportsklubber
Hvad koster en illustreret maskot?
Prisen på en illustreret maskot varierer efter dine ønsker og behov.
Typisk aftales en grundpris for den første udvikling og skitsering af maskotten, samt for eksempel 3-5 varianter af maskotten i en startpakke.
Herefter kan aftales en fast pris på nye versioner af maskotten, eksempelvis en juleversion, ferieversion, påskeversion, mm.
Valdefar Studio har erfaring med at levere maskotter i forskellige størrelser og prisklasser. Du er altid velkommen til at kontakte os for et tilbud.
Hvordan laver man en illustreret maskot?
Hos Valdefar Studio følger vi en arbejdsproces, der starter med idéer og skitser, som vi løbende reviderer i samarbejde med dig, og slutter med rentegning, farvelægning og eksport. Se mere.
Vores maskotter begynder altid som skitser på papir og bliver færdiggjort ved hjælp af software som Photoshop, Illustrator og InDesign. Man kan også supplere med stock eller AI-genereret grafik for en mere økonomisk løsning.